سفارش تبلیغ
صبا ویژن

islam

چرا ارزش پول ملی عراقی بالاتر از پول ایران است و ارزش آن کاهش نم

چرا ارزش پول ملی عراقی بالاتر از پول ایران است و ارزش آن کاهش نمی یابد؟

 

?? پاسخ به یک #شبهه_رایج در راهپیمایی اربعین

 

از سال 1932 تا قبل دهه 1990 در دوره استعمار بریتانیا، که واحد پول #دینار در عراق شکل می‌گیرد، ارزش این پول، با کمک ارزهای خارجی، همچون روپیه هند در دوره استعمار آن توسط بریتانیا و یا با پوند استرلینگ، میخ‌کوب می‌شده‌است. 

 

در ابتدای دهه 1990 عراق بابت هزینه‌هایی که دولت صدام به علت جنگ با ایران و کویت، برای این کشور به وجود می‌آورد، با کسری بودجه شدید مواجه می‌شود که دولت صدام حسین را مجبور به #چاپ_پول بسیار زیاد برای جبران کسری‌های بودجه می‌کند. به همین خاطر، این کشور #تورم‎‌های سه رقمی (?300 و ?400 و ?500 و....) را تجربه و در سال‌های متوالی ارزش پول‌اش به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و ارزش هر دینار که تا قبل از این معادل با یک سوم دلار بوده(یعنی هر 3 دینار معادل یک دلار بوده است) هزار برابر کم می‌شود.( ارزش هر دلار در بازار آزاد معادل 3000 دینار عراقی می‌شود.)

 

 این مسئله ادامه پیدا می‌کند تا زمانی‌که عراق تصمیم می‌گیرد با بدهکاری و گرفتن #وام آن را جبران کند؛

از کشورهایی همچون عربستان و ژاپن و چین و...برای تامین کسری بودجه خود وام می‌گیرد که این اقدام، بدهکاری سنگینی را برای این کشور به ارمغان می‌آورد.

 

در همین حین، آمریکا در سال 2003 به قصد #غارت_نفت عراق، ولی با بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور، حمله کرد درحالی‌که میدانست که در صورت اشغال نظامی آن، موظف خواهد شد بدهی عراق را از درآمد نفت این کشور به طلبکارانش بپردازد. در اینصورت سهم کمی از نفت به آمریکا می‌رسید؛ به همین خاطر آمریکا تصمیم می‌گیرد با اعمال فشار سیاسی به طلبکاران عراق، آنان را مجبور به بخشیدن مبلغ اعطایی‌شان به عراق کرده و از این طریق توانسته کل نفت عراق را تصاحب کند.

 

با این کار بحران بدهکاری سنگین عراق در پی کاهش شدید ارزش پول آن برطرف می‌شود اما مشکل همچنان از طریق دیگری باقی می‌ماند و آن وابستگی شدید پول عراق به ارزهای میخ‌کوب شده خارجی است.

 

مشکلی که این ارزهای میخ‌کوب شده خارجی در عراق همانند کشور امارات و عربستان، به وجود می‌آورد این است که نرخی که برای ارزها تعیین می‌شود برای اینکه معیشت مردم حفظ بشود، پایین تر از نرخ واقعی است و این کار  مانند آن است که دمای بدن یک بیمار با یک قرص تب‌بر پایین نگه‌داشته‌بشود. این که قیمت ارز با یارانه دولت یا با دستور دولت پایین نگه داشته‌شود، منجر به این می‌گردد که تولید گران‌تر از واردات برای کشور تمام شود. قیمت کالای وارداتی ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از کالای تولیدی خود کشور تمام می‌شود. در نتیجه رغبت مردم به خرید کالای وارداتی بیشتر می‌شود و در نتیجه تولید تضعیف می‌گردد.

این مسئله معادل با تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد بیمار برای مقابله با بیماری است که درنهایت نیاز بدن به قرص تب‌بر برای مقابله با ویروس تشدید می‌شود.

این اتفاقی است که در عربستان و امارات نیز به صورت #وابستگی بودجه کشور تا ?90 درصد به فروش نفت و ضعف در تولید و واردات حتی اقلام غذایی و... میتوان مشاهده کرد که این مسئله آینده این کشورها را به شدت دچار مشکل خواهد کرد و وابستگی دولت به فروش نفت را افزایش داده و هزینه‌های دولت رشد صعودی داشته و کسری بودجه نیز تشدید خواهد شد.

پایان این مسئله قطع به یقین، #سقوط این کشورها در بحران بدهی خواهد بود.

و این میخ‌کوب بودن کنونی پول‌ این کشورها، قطعا در بلند مدت به ضررشان تمام خواهدشد و مشکلات زیادی علی‌الخصوص در صورت تحریم شدن یا درگیر جنگ شدن مشابه به جنگ‌های این کشور با ایران و یا کویت( که ارزش پول عراق را تا 1000 برابر کاهش داد) برای‌شان به دنبال خواهد داشت.

 

اندیشکده راهبردی #سعداء

@soada_ir