سفارش تبلیغ
صبا ویژن

islam

فرق ولی فقیه با پادشاه در اداره حکومت چیست؟

فرق ولی فقیه با پادشاه در اداره حکومت چیست؟


اول: قبل از اینکه فرق پادشاه و ولی فقیه را بدانیم ابتدا باید محدوه وظیفه پادشاه و ولی فقیه را بدانیم. وظیفه شاه نامحدود است و هر کاری دوست داشته باشد انجام می‌دهد و هر دستوری بخواهد می‌دهد و هر بلایی بخواهد سر هرکسی می‌آورد. به قول معروف دیکتاتوری عمل کردن. 

اما وظیفه ولی فقیه مشخص و محدود است و فراتر از آن‌ها نمی‌تواند برود. وظایف رهبری طبق قانون اساسی (اصل یکصد و دهم) عبارتند از:

تعیین سیاست‌هاى کلى نظام جمهورى اسلامى ایران

نظارت بر حسن اجراى سیاست‌هاى کلّى نظام؛

فرمان همه‌پرسى؛

اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها؛

فرماندهى کل نیروهاى مسلّح

عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالى کشور به تخلّف وى از وظایف قانونى، یا رأى مجلس شوراى اسلامى به عدم کفایت وى، بر اساس اصل هشتاد و نهم؛  و... .


دوم: پادشاه امر و حکم او بر اساس نظر شخصی است و خیلی پادشاه عادلی باشد بر اساس قانون انسانی ناقص حکم کند. اما ولی فقیه امر و حکمش بر اساس احکام الهی و دستورات خداوند است به این خاطر است باید ولی قیه متخصص در امور دینی باشد.


سوم: پادشاه بر اساس منافع شخصی خود و اطرافیانش دستور می‌دهد و کشور را اداره می‌کند. اما ولی فقیه بر اساس مصالح تمام مردم و مسلمانان جهان دستور می‌دهد و کشور را اداره می‌کند.


چهارم: پادشاه با زور و قدرت به حکومت می‌رسد. اما ولی فقیه را متخصصین به امور دینی و احکام الهی یعنی فقیهان عالم و عادل او را انتخاب می‌کنند.


پنجم: پادشاه مادام العمر پادشاه است و کسی نمی‌تواند او را برکنار کند مگر مرگ یا کودتا یا قدرتی دیگر بر او غالب شود و او را نابود کند. اما ولی فقیه تا زمانی ولی فقیه است که متخصصین و فقهای دین تشخیص دهند او شرایط اداره کشور را دارد و اگر تشخیص دهند او توانایی و شرایط اداره کشور را ندارد او را برکنار می‌کنند و یکی دیگر را که شرایط داشته باشد را به عنوان ولی فقیه انتخاب می‌کنند.


ششم: پادشاهی موروثی است و اگر پادشاهی بمیرد پسرش یا وارث او به قدرت و پادشاهی می‌رسد. اما ولی فقیه انتخاب شایسته و متخصص امور دین توسط متخصصین امور دین است. یعنی اگر ولی فقیه از دنیا برود، فقهای متخصص کسی که شایسته‌تر و متخصص‌تر در امور دین و سیاست و رهبری باشد را به عنوان ولی فقیه انتخاب می‌کنند.


  آیدی دریافت شبهات

               @Azarpeykan2769                                  


 #دانش_آموزی

#نوجوان

 #پاسخ_به_شبهات

 #پادشاه_ولی‌فقیه



 کانال پاسخ به شبهات دانش آموزی

@shobahatedaneshamoozi


معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه

 btid.org