سفارش تبلیغ
صبا ویژن

islam

آیا حضرت فاطمه می تواند الگوی زن مدرن باشد؟

فطمه زهرا (سلام الله علیها ) الگوی امروزی 


شبهه:


این امری پذیرفته است که انسان‌ها برای یادگیری و تغییر رفتارهای سودمند و سازنده به الگو نیازمندند. از همین رو در فرهنگ اسلامی تأکید می‌شود که مثلا فاطمه زهرا – سلام الله علیها- بهترین الگوی زن مسلمان در همه دوران‌هاست. حال پرسش اصلی این است که چگونه می‌توان پذیرفت زنی که در عصر صنعت و تکنولوژی و تحولات سریع در ابعاد گوناگون زندگی می کند، زندگی ساده و ایستا و کوتاه حضرت زهرا– سلام الله علیها- را سرمشق و الگوی زندگی پرشتاب و روبه تحول خود قرار دهد؟!


پاسخ:


منظور از اسوه بودن حضرت زهرا در رفتارها، همیشه به معنای تکرار همان رفتارها به صورت کلیشه‌ای نیست. آنچه بیش‌تر اهمیت دارد فهم و دریافت اصول حاکم بر رفتارهاست که در هر زمان می‌تواند قالب متناسبی را به خود بگیرد. 

هر یک از الگوهای رفتاری حضرت فاطمه – سلام الله علیها- دارای اصول و حقیقتی است که آن را به سادگی و با تحلیل و استنباط می‌توان در همه زمان‌ها ‌و در همه ابعاد فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و در قالب متناسب با زمان و مکان به کار بست. البته در سیره حضرت فاطمه – سلام الله علیها- رفتارهایی هم وجود دارند که برای زن مسلمان لازم است عیناً اقتباس و پیروی شود. 

زندگی انسان‌ها با وجود تحول پرشتاب در شکل‌ها و قالب‌ها، همواره دارای وجوه ثابت و فرازمانی و فرامکانی هم هست که باید حفظ شود و ادامه یابد. ارزش‌هایی مانند صداقت، وفاداری، پاکدامنی، مهربانی، محبت به انسان‌ها، ... ارزش‌ها و اصولی است که در حصار زمان و مکان خاصی نمی‌گنجد. 


#فاطمه_زهراء

#الگوی_رفتاری


پاسخ کامل در: 

http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/945/